Spoorwegen |
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster. |
22-05-2014 5171 DBS, 1615, gtr. 61071, Roosendaal (± 12.10 u.) |
22-05-2014 5168 CapTrain, PB05 6609, gtr. 47729, Roosendaal (± 10.10 u.) |
22-05-2014 5166 DBS, 1615, gtr. 61701, Roosendaal (± 09.10 u.) |
16-05-2014 5036 DBS 189.075-5+1616, gtr. 61071, Bergen op Zoom (± 12.25 u.) |
15-05-2014 5034 Locon, 203.160-7, De Kragge-Rsd, Roosendaal Markt (± 10.20 u.) |
15-05-2014 5031 NMBS, 2842, gtr. 43538, Nispen Everlandwegje (± 19.10 u.) |
15-05-2014 5029 RRF 1107 (1446), gtr. 46707, Nispen Everlandwegje (± 19.00 u.) |
15-05-2014 5026 CapTrain, 6603, gtr. 43527, Nispen Everlandwegje (± 18.20 u.) |
15-05-2014 5023 DBS, 6506+6513, gtr. 48571, Nispen Everlandwegje (± 17.50 u.) |
15-05-2014 5019 RRF 1107 (1446), gtr. 46704, Roosendaal Markt (± 10.15 u.) |
05-05-2014 5017 DBS, 189 081-3, gtr. 45727, Bergen op Zoom, (± 17.05 u.) |
05-05-2014 5016 DBS, 1604, gtr. 61702, Bergen op Zoom, (± 17.00 u.) |
01-05-2014 5014 Captrain, PB 6603, gtr. 43527, Roosendaal (± 17.25 u.) |
01-05-2014 5012 DBS, 1604, gtr. 61702, Roosendaal (± 17.20 u.) |
01-05-2014 5010 NMBS, 2815, tr. IC 1246, Roosendaal (± 17.15 u.) |
01-05-2014 5008 DBS, 1602 + 189.025-?, gtr. 61071, Roosendaal (± 12.15 u.) |
22-04-2014 5003 NS E 186.122 + NMBS 2802, tr. IC 1214, Roosendaal (± 09.00 u.) |
20-04-2014 4997 Plaatsing zuidelijk brugdeel over sporen 1 t/m 3, Roosendaal (± 20.10 u.) Uiteindelijk lag het zuidelijke brugdeel om 20.40 uur op zijn plaats, maar toen was de duisternis al ingetreden. Een half uur was de zuidelijke pijler bereikt. De werkzaamheden werden door een honderdtal Roosendalers met belangstelling en veel commentaar gevolgd. Want waarom moet er toch een verkleinde kopie van de vroegere Moerdijkbrug (1936-1976, voor het wegverkeer) aan de zuidzijde van het spoorwegemplacement in Roosendaal worden gelegd. Tot op de dag van vandaag blijft het gemeentebestuur volhouden dat de aanleg van de voetgangers- en fietsersbrug in het belang zal zijn van elke scholier naar en van het Kellebeek College bij de Kade. Immers iets anders kan zij niet bedenken, nu het nieuwbouwplan Stadsoevers is afgeschoten. Het gemeentebestuur hoopt dat scholieren genegen zijn om te lopen via de brug, het parkeerterrein van RBC, en de onooglijke en meisjesonvriendelijke Industriestraat. Of dat zal gebeuren, zal de toekomst leren, maar waarschijnlijk lopen scholieren toch liever langs de Stationsstraat (bij voorkeur nog op het fietspad) waar het een stuk levendiger aan toegaat. Oorspronkelijk was de voetgangers- en fietsersbrug bedoeld als een toegangsweg tot een nieuw 'stadskantoor' en scholencomplex achter het station. Dat alles ging niet door. Het brugproject bleef over als een symbool van slecht gemeentelijk beleid, waarmee weer eens ruim 5 miljoen euro aan gemeenschapsgeld in een put verdwijnt. Overigens: De benaming 'Passerelle' die Roosendaal voor dit kunstwerk bedacht, werd in de Eerste Wereldoorlog in de zuidwesthoek van Vlaanderen gebruikt om smalle doorgangen in en tussen de loopgraven aan te duiden in de vorm van planken over water en modder. |
20-04-2014 4994 Plaatsing zuidelijke brugdeel over sporen 1 t/m 3, Roosendaal (± 18.10 u.) Het meest spectaculaire onderdeel van de plaatsing van de uit drie delen bestaande voetgangers- en fietsersbrug was het inbrengen van het zuidelijke gedeelte over de sporen 1, 2 en 3. Vanaf 18.00 uur 's avonds tot einde dienst werd alle treinverkeer stilgelegd. Een grote mobiele kraan bracht het zuidelijke gedeelte hoog door de lucht van de bouwplaats aan de noordzijde van het emplacement (op het terrein van RBC) naar het zuiden, waar het deels overgenomen door een tweede mobiele kraan. Om de kraan bij het laten dalen van de arm in evenwicht te houden, moest heel veel aanvullend ballastgewicht worden geplaatst, hetgeen zo'n anderhalf uur in beslag nam. |
19-04-2014 4971 Middelste brugdeel, geplaatst om circa 05.00 uur, Roosendaal (± 07.55 u.) Het middelste en langste deel van de voetagngers- en fietsersbrug werd als eerste al om vijf uur in de ochtend op zijn plaats gelegd. |
19-04-2014 4967 Middelste brugdeel, geplaatst om circa 05.00 uur, Roosendaal (± 07.45 u.) Het middelste en langste deel van de voetagngers- en fietsersbrug werd als eerste al om vijf uur in de ochtend op zijn plaats gelegd. |
19-04-2014 4966 Middelste brugdeel, geplaatst om circa 05.00 uur, Roosendaal (± 07.45 u.). Het middelste en langste deel van de voetagngers- en fietsersbrug werd als eerste al om vijf uur in de ochtend op zijn plaats gelegd. Bijna niemand was er getuige van, want elke Roosendaler was door de krant voorgespiegeld dat dit kunstje pas tussen zes en tien uur in de ochtend zou gebeuren. Het kortere stuk aan de noordzijde volgde diezelfde ochtend om een uur of elf, maar was niet spectaculair. |
12-04-2014 4952 NS, E 186.115, tr. ICD 932, na aankomst te Breda (± 12.35 u.). Links: VIRM, tr. IC 3644, en rechts: VIRM, IC 1940 |
12-04-2014 4951 NS, E 186.236, tr. ICD 929, tijdens gereed zetten te Breda (± 12.25 u.) |
12-04-2014 4946 MRCE, E 189.285, gtr. in richting Kijfhoek, Breda (± 12.00 u.). Links: NS, E 186.236 |
12-04-2014 4935 MRCE, E 189.112, gtr. in richting Kijfhoek, Breda (± 11.30 u.). Links: |
11-04-2014 4932 NMBS, 7866+7780, gtr. 47601, Roosendaal (± 14.35 u.) |
11-04-2014 4929 NMBS, 2813, tr. IC 1229, bij aankomst te Roosendaal (± 13.45 u.), voetgangersbrug in aanbouw |
10-04-2014 4924 NS, 7536, tr. Sp 5162, NMBS, 2821, IC 1245 en NMBS, 826+837, tr. 2589, Roosendaal |
10-04-2014 4919 DBS, 189 042-5, gtr. 45727, NS 1741, tr. IC 3664, Roosendaal (± 17.15 u.) |
28-03-2014 4902 DBS, 6516, transport werkmaterieel, Roosendaal (± 15.00 u.) |
28-03-2014 4901 NMBS, 7868+7867, gtr. 47601, Roosendaal (± 14.45 u.) |
25-03-2014 4900 LOCON, ex DBS 1600, autotransporttrein naar Sloe, Roosendaal (± 16.40 u.) |
24-03-2014 4899 RRF, 4402 + MRCE 653-05, gtr. 49667 van Veendam, Eindhoven (± 12.10 u.) |
0030 20-03-2014 In de ochtend van 20 maart 2014 kwamen de eerste twee delen voor de nieuwe voetgangersbrug over het spoorwegemplacement per schip vanuit Vlissingen naar Roosendaal. Later in de middag brachten de Lekstroom V (voor) en de Broedertrouw 4 (achter) de laatste twee delen. Het konvooi passeert het aloude café Gastelsveer, waar vanaf eind 1892 tot in 1937 de Zuid-Nederlandsche Stoomtramweg-Maatschappij met haar trams tussen Oud Gastel en Kruisland via een brug de Roosendaalsche Vliet passeerde. De brug werd in 1944 door terugtrekkende Duitsers vernield. |
0025 20-03-2014 Twintig minuten eerder had het konvooi in het Mark-Vlietkanaal tussen Stampersgat en het Gastelsveer de brug in de Zuiddijk met slechts enkele centimeters ruimte gepasseerd. |
08-03-2014 4849 RRF, 4401, naast voormalig EKP-gebouw, Roosendaal |
12-03-2014 4858 Crossrail, DE 6306, gtr. 43556, Roosendaal (± 11.00 u.), voetgangersbrug in aanbouw |
12-03-2014 4862 Plaatsing derde deel van trap in voetgangersbrug te Roosendaal |
12-03-2014 4868 NS, 1766, tr. IC 3642, vertrekgereed te Roosendaal (± 11.40 u.), voetgangersbrug in aanbouw |
12-03-2014 4873 Plaatsing vierde deel van trap in voetgangersbrug te Roosendaal |
12-03-2014 4881 NMBS, 2803, tr. IC 1229, Roosendaal (± 13.45 u.), voetgangersbrug in aanbouw |
12-03-2014 4884 RRF, 1446, met twee goederenwagens, Roosendaal (± 14.30 u.) |
12-03-2014 4885 NMBS, 7866+7869, gtr. 47601, Roosendaal (± 14.55 u.) |
13-03-2014 4886 NS, 1732, tr. IC 3633, na aankomst te Roosendaal (± 11.40 u.) |
13-03-2014 4887 DBS, 189.081-3, gtr. in richting Sloe, Roosendaal (± 14.10 u.) |
14-03-2014 4890 NMBS, 2802, tr. IC 1229, Roosendaal (± 13.40 u.) |
14-03-2014 4893 NS, 9520, tr. IC 2636, Roosendaal (± 14.10 u.) |